bara

Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2012

Τέλος εποχής για την Εγνατία οδό

Η εταιρεία, που είχε την ευθύνη κατασκευής του μεγαλύτερου σύγχρονου αυτοκινητόδρομου στην Ελλάδα και σε έργα σε εξέλιξη, έχει περάσει από τα τέλη του προηγούμενου Νοεμβρίου στη δικαιοδοσία του ΤΑΙΔΕΠ με σύμβαση που υπογράφηκε μεταξύ του υπουργού Οικονομικών και του Ταμείου. Με διάταξη του πολυνομοσχεδίου που ψηφίστηκε το βράδυ της Τρίτης στη Βουλή, λήγει η θητεία των Δ.Σ. των εταιρειών στις οποίες το δημόσιο είναι ο μοναδικός μέτοχος (όπως στην Εγνατία Οδό ΑΕ) και έχουν περάσει στο ΤΑΙΔΕΠ.
Χθες, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, καθηγητής ΑΠΘ, Αναστάσιος Μουρατίδης ανακοίνωσε επίσημα την υποβολή της παραίτησής του, επικαλούμενος προσωπικούς λόγους. Η επιστολή της παραίτησης εστάλη προ ημερών στο γραφείο του υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννη Μαγκριώτη, προφανώς ενόψει των αναπόφευκτων αλλαγών στη διοίκηση της εταιρείας. Ο κ. Μουρατίδης, που βρίσκεται στο τιμόνι της εταιρείας τους τελευταίους 22 μήνες, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, είχε υποβάλει προφορικά την παραίτηση του και το περασμένο καλοκαίρι, αλλά την ανακάλεσε.
Η επόμενη μέρα
Από χθες ο γ.γ. του υπουργείου Υποδομών Σέργιος Λαμπρόπουλος και ο πρόεδρος του ΤΑΙΔΕΠ Κώστας Μητρόπουλος μελετούν σχέδιο διαχωρισμού της Εγνατίας Οδού ΑΕ σε δύο ξεχωριστές εταιρείες. Σήμερα, μάλιστα, εκπρόσωποι του ΤΑΙΔΕΠ θα βρίσκονται στα γραφεία της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη, για να δρομολογήσουν τις διαδικασίες.
Στην πρώτη εταιρεία θα μεταβιβαστεί η συντήρηση και η εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας οδού (του κύριου άξονα των 670 χλμ.), ώστε να παραχωρηθεί σε ιδιώτες. Η προσέλκυση επενδυτών για την εκμετάλλευση της Εγνατίας οδού, ωστόσο, θεωρείται δύσκολη, δεδομένων των χρεών που βαραίνουν την εταιρεία. Από τον συνολικό δανεισμό του 1,1 δισ. ευρώ της εταιρείας έχουν εξοφληθεί μόνο 500 εκατ. ευρώ και απομένει χρέος 600 εκατ. ευρώ. Είναι βέβαιο, με βάση τη μνημονιακή πολιτική, ότι δεν μπορεί να μείνει το χρέος στο δημόσιο και τα 600 εκατ. ευρώ προφανώς θα πρέπει να βαρύνουν τον επενδυτή.
Στη δεύτερη εταιρεία θα παραμείνει το τεχνικό-κατασκευαστικό αντικείμενο, προκειμένου να ολοκληρώσει τα υπόλοιπα έργα που έχει αναλάβει, καθώς τυχόν καθυστερήσεις μπορεί να έχουν ως συνέπεια την ακύρωση χρηματοδοτήσεων από το ΕΣΠΑ.
Η εταιρεία Εγνατία Οδός ΑΕ, εκτός από τη συντήρηση και την εκμετάλλευση του κύριου αυτοκινητόδρομου, επιβλέπει δύο μεγάλα έργα αυτοκινητόδρομων με παραχώρηση, τον Μαλιακός - Κλειδί και τον Ε65, έχει υπό την εποπτεία της μελέτες και έργα σε εξέλιξη ύψους 150 εκατ. ευρώ, δημοπράτησε πρόσφατα έργα ύψους 500 εκατ. ευρώ με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, εντός του 2012 προβλέπεται η δημοπράτηση έργων άλλων 500 εκατ. ευρώ που αφορούν κυρίως την ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων της Εγνατίας οδού και την κατασκευή και αναβάθμιση του οδικού δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα. Σε ορίζοντα τριετίας τής έχουν ανατεθεί έργα ύψους 2 δισ. ευρώ σε όλη την Ελλάδα. 

Οι ενστάσεις των εργαζόμενων
Οι τελευταίες εξελίξεις βρίσκουν αντίθετους τους 230 εργαζόμενους της εταιρείας, οι οποίοι διεκδικούν τη διατήρηση της εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου από το δημόσιο. «Με τα ετήσια αναμενόμενα κέρδη της τάξης των 80 εκατ. ευρώ από τα διόδια, το δημόσιο μπορεί να εκμεταλλευτεί τον αυτοκινητόδρομο. Είμαστε αντίθετοι στα σχέδια εκχώρησής του», δηλώνει στη «Μ» ο κ. Δημήτρης Σημαιοφορίδης, πρόεδρος του συλλόγου εργαζομένων της Εγνατίας Οδού ΑΕ.


ΠΗΓΗ: ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, Του Φώτη Κουτσαμπάρη
.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου